Syok Melancong.Com

Taj Mahal Lambang Cinta Agung Shah Jahan

Taj Mahal digelar sebagai “mahkota istana” di Parsi dan Arab., adalah lambang cinta agung. Ianya adalah sebuah makam yang dibina dengan marmar putih yang terletak di Agra, Uttar Pradesh, India. Ia dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan untuk mengenangkan isteri ketiganya, Mumtaz Mahal. Taj Mahal diakui secara meluas sebagai “permata kesenian Islam di India dan salah satu karya dikagumi warisan dunia”.

 

Taj Mahal India

Taj Mahal dianggap oleh kebanyakan orang sebagai contoh senibina Mughal yang terbaik, gaya yang menggabungkan unsur-unsur dari Islam, Parsi, Turki Uthmaniyyah dan juga gaya seni bina Turki dan India.

 

Pada tahun 1983, Taj Mahal menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO. Manakala di makam, kubah putih dengan batu marmar adalah komponen yang paling banyak di Taj Mahal. Ia sebenarnya adalah sebuah kompleks struktur bersepadu. Pembinaan bermula di sekitar tahun 1632 dan disiapkan sekitar tahun 1653.

 

Pada tahun 1631, Shah Jahan, maharaja semasa tempoh empayar Mughal kemakmuran paling kuat, telah berduka cita apabila isteri ketiganya, Mumtaz Mahal, seorang puteri Parsi, meninggal dunia semasa kelahiran anak ke-14 mereka, Gauhara Begum.  Kesedihan Shah Jahan yang menggambarkan keagungan cintanya terhadap Mumtaz telah menjadi satu inspirasi untuk membina Taj Mahal. Makam utama telah siap pada tahun 1648 dan bangunan sekitarnya dan taman selesai lima tahun kemudian.

 

Jika anda ada teringin untuk melihat keindahan senibina Taj Mahal dan bercuti ke India, anda bolehlah survey hotel dan tiket penerbangan dengan klik link di bawah ini.

 

       wego    

signature

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: